Hij gaat aan de gang met het nummer Window of my eyes, welke in Engeland nog volkomen onbekend is.

Hij schreef : “I have been playing your record and I have found the material very strong, I would like to help the band build up their profile here in the UK between my company TSM and Fireworks”

Blues Magazine 13 oktober 2014.

Recensie: Electric Blues – Desert Pain
Format CD/ Label:Eigen Beheer / Releasedatum: 7 September 2014

Tekst: John Maes

35 jaar na hun debuutalbum ‘Still Going Strong’ uit 1979 brengt de Noordwijkse bluesband Electric Blues haar album Desert Pain uit. Opgenomen in de Box Studio’s in maart van dit jaar. De dochter van Herman Brood, Lola, reikte het eerste exemplaar uit op het Noordwijkse strand op 7 september. Op dit album namelijk een schitterende versie van “Windows of my Eyes”. Desert Pain is een uiterst veelzijdig en verrassend album geworden met veel blues en veel ander werk geschreven en gecomponeerd door drummer/zanger van het eerste uur Henk Vegt.

Het titelnummer is een ode aan het familiedrama wat zich afspeelde anderhalf jaar na het overlijden (1989) van gitarist Wendel Hillebrands. Het gemis was voor zijn vrouw Patricia dermate groot dat zij besloot om in de Noordwijkse duinen een einde aan haar leven te maken en aan dat van hun vierjarige dochtertje Sabrina. Deze intens verdrietige tragedie komt helemaal bloot te liggen als je het nummer op zet. Dit nummer en de manier waarop het vertolkt wordt en geproduceerd is raakt je tot op het bot. Dit is Nederlandse Kippenvel Blues van de eerste orde!

Zo ook het vervolg “Black Night”. Een heerlijke gevoelige saxsolo van Maureen Natzijl. Een klassieker geschreven door Jesse Mae Robinson die we ook kennen in een uitvoering door Livin’ Blues.. Een Gary Moore-achtige gitaarsolo met lange uithalen opent het nummer “Broken Wings” van John Mayall. Verder de reeds eerder genoemde versie van Window of my Eyes, waarin toetsenist Edwin van Schijndel excelleert. Dit nummer past naadloos in de sfeer van dit album tussen de rest van de nummers, waarvan zes geschreven zijn door Henk Vegt. Twee nummers van Cuby and the Blizzards en twee van Livin’ Blues geven de verbintenis aan met onze eigen vaderlandse polder-blues.

Zeer herkenbaar is “After Midlife Blues”. Aan de hoesfoto’s te zien hebben deze jongens hun midlifecrises allang achter de rug, maar hebben nog voldoende guts in hun lijf om uit te roepen ‘If you’re looking for trouble, just look right in my face’….Als ze zichzelf maar niet overschatten?

Ik kende Electric Blues nog niet zo goed, maar ik kan niet anders concluderen dan dat we ook met deze band toch geweldige talenten binnen onze landsgrenzen hebben rondlopen (King of the World, Leif de Leeuw, het nog onbekende Mojo Man en nog een hele rij daarbij). We mogen met z’n allen trots zijn op onze Drentse- , Brabantse-, polder- en Noordwijkse Blues!! Desert Pain is een waardig eerbetoon aan het familiedrama rondom Wendel Hillebrands.